Verhuizen, wat doe je met de badkamer? - VerhuisAdvies.nl

Wat doet u met het zakelijk energiecontract bij een verhuizing?


Met uw bedrijf naar een nieuw pand verhuizen is altijd een leuke ervaring, maar het kost ook veel tijd en geregel: alle spullen inpakken, offertes opvragen bij verhuisbedrijven of schilders. En wat doet u met uw zakelijke energiecontract? Er zijn een aantal zaken waar u rekening mee dient te houden en die leest u in deze blog.

 

1. Meenemen of een nieuw zakelijk energiecontract afsluiten? 

Voor kleinzakelijke klanten geldt dat het zakelijke energiecontract meegenomen kan worden naar het nieuwe adres. Als de looptijd van uw huidige contract nog niet is afgelopen dan is dit vaak een goede beslissing. Zegt u namelijk voortijdig uw zakelijke energiecontract op dan krijgt u een boete van de leverancier. Vergeet niet om tijdig de adreswijziging door te geven.

Als uw energiecontract inmiddels is afgelopen of op korte termijn afloopt, dan is het wel interessant om een nieuw energiecontract af te sluiten. U kunt verlengen bij uw huidige energieleveranciesr of overstappen naar een andere. Net wat de beste optie is voor uw nieuwe bedrijfssituatie. Stel dat u geen nieuw energiecontract afsluit dan wordt uw huidige contract stilzwijgend verlengd tegen veel duurdere verlengingstarieven. Het is dus altijd voordelig om een nieuw energiecontract af te sluiten met actietarieven en een extra goed moment om energie zakelijk te vergelijken is wanneer u verhuist naar een ander bedrijfspand. Sluit u het energiecontract af bij een nieuwe leverancier, vergeet dan niet zelf het oude contract op te zeggen.

Voor grootzakelijke klanten is het vaak niet mogelijk om het huidige energiecontract mee te nemen naar het nieuwe bedrijfspand, omdat die is opgesteld aan de hand van de bedrijfssituatie. Die kan veranderen op het moment dat u naar een ander pand verhuist waardoor het energiecontract niet meer bij uw nieuwe situatie past. In dit geval is het advies om contact op te nemen met de energieleverancier en het huidige energiecontract zo aan te passen dat hij weer geschikt is voor de nieuwe bedrijfssituatie.

 

2. Wat als u tijdelijk twee panden heeft?

Verhuist u naar een ander pand en is uw oude pand nog niet verkocht of huurt u tijdelijk twee panden? Dan kunt u vaak bij uw huidige energieleverancier een tijdelijk energiecontract afsluiten met dezelfde tarieven als in uw huidige contract. Overleg dit met uw energieleverancier. Let wel goed op dat u een tijdelijk energiecontract afsluit en niet een contract met een vaste looptijd.

Als u voor het nieuwe pand overstapt naar een andere energieleverancier kunt u ook vragen of hij tijdelijk op twee adressen wil leveren. Let ook in dit geval goed op de voorwaarden in het energiecontract: zorg dat niet beide energiecontracten een vaste looptijd hebben.

 

3. Check de aansluitcapaciteit

Hoe groter de aansluitcapaciteit, hoe meer u betaalt aan netbeheerkosten. Controleer daarom of de aansluitcapaciteit past bij uw energieverbruiksprofiel. De aansluitcapaciteit geeft de zwaarte van uw elektriciteits- en gasaansluiting aan. Voor elektra wordt de aansluitcapaciteit in Ampère uitgedrukt, bijvoorbeeld 3x25 A en geeft aan hoeveel kWh er op één specifiek moment maximaal door de aansluiting kan. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de apparatuur die in uw pand aanwezig is. De zwaarte van de gasaansluiting wordt uitgedrukt met de letter G en een getal erachter, bijvoorbeeld G6. 

Soms is de aansluitcapaciteit te groot voor het energieprofiel van een bedrijf. Een situatie wanneer zich dit voor kan doen is als u verhuist naar een ander bedrijfspand en daar voorheen een bedrijf gevestigd was met veel zwaardere apparatuur. Het gevolg is dat u soms wel honderden euro’s per jaar teveel aan netbeheerkosten betaalt. Het kan interessant zijn om een installateur langs te laten komen, die het verbruiksprofiel van uw bedrijf inzichtelijk maakt en advies geeft over de aansluitcapaciteit. Is deze te zwaar? Dan kunt u ervoor kiezen om de aansluitcapaciteit te verlichten, want het kan op jaarbasis wel een paar honderd euro schelen.  

 

4. Wie informeert de netbeheerder?

Als MKB’er en ZZP’er heeft u geluk: de energieleverancier informeert de netbeheerder over de verhuizing van uw bedrijf omdat voor u het leveranciersmodel geldt: de energieleverancier is de contactpersoon voor alle energiezaken en u ontvangt één factuur voor alle energiekosten. Dat is mooi, want dat scheelt u weer een extra taak.

Grootzakelijke klanten hebben te maken met het netbeheerdersmodel waardoor zij zelf de netbeheerder moeten inlichten over de verhuizing. Bij het netbeheerdersmodel krijgt u namelijk een factuur van de energieleverancier en van de netbeheerder apart.